Wednesday 8 July 2015

Incredible India- Day 2

Hari ni pagi-pagi lagi kami dah bangun..Setelah solat subuh, kami bersarapan....Di India, kita boleh request breakfast pukul berapa yang kita nak..Dan makanan akan dihantar direct ke bilik..First class layanan yang kami terima di sini.Ini berbeza dengan di Malaysia yg dah tetapkan masa utk breakfast..Pagi tersebut kami request breakfast pukul 5.00 pagi sbb kami nak keluar awal ke Agra..Misi hari ni nak tengok Taj Mahal..Masing-masing dah berkobar2..Nak tengok dengan mata sendiri lambang cinta Shah Jahan terhadap isterinya Mumtaz Mahal..Kena keluar awal sebab perjalanan ke Agra pun mengambil masa lebih 3 jam..(boleh sambung tidur dalam kereta je nanti)
Singgah isi minyak.See masih gelap gulitakan!!
Sepanjang perjalanan ke Agra, kami melalui pekan-pekan kecil..Dan disitu aku dapat lihat realiti kehidupan mereka disana..Kencing dan "membuang" di tepi jalan dah jadi perkara biasa..Even ada toilet yang disediakan ditepi jalan, tp tiada pintu...Diorg dah biasa menjalankan 'urusan' itu di public...(malu nak tgk...tutup mata). Trafic disana juga agak kelam kabut..Jalanraya masih lagi berlopak-lopak kerana masih dalam pembinaan...Mungkin dalam 2-3 tahun lagi jalan raya disana dah ok..
Kami melalui ladang gandum..Dan kami ambik peluang untuk bergambar disitu..

ladang gandum
Perjalanan diteruskan lagi..Kami sampai di Agra. Sebelum kami ke Taj Mahal, Uncle Shyam Singh singgah ambil tour guide kami dulu. Tour guide ini, adalah tour guide yang sama masa trip aku yg dulu which is kami panggil brader poyo..Cerita pasal brader poyo no akan aku ceritakan next time..(kali ni, brader poyo ok sikit compare first trip, dah insaf barangkali)

Nampak tak kepoyoannya tu??

Kami dibawa ke Taj Mahal..Walaupun ini kali ke2 aku di Taj Mahal, aku masih lagi berharap akan ke sana lagi..Terpegun dengan senibina dan kesenian yang ada pada Taj Mahal.

Sejarah Taj Mahal :

Taj Mahal (Bahasa Hindi:ताज महल) yang terletaknya di tebing Sungai Jumna, berhampiran Agra, India, merupakan makam yang dibina oleh Maharaja Shah Jahan (1614-1666) sebagai monumen peringatan untuk Mumtaz Mahal, isterinya yang kelima. Mula dibina pada tahun 1632 dan siap tahun 1648.
Kadang-kala Taj Mahal dipanggil dengan singkatan 'Taj' sahaja, ia adalah contoh terbaik Senibina Mughal yang menggabungkan senibina Parsi, Turki, India dan dan gaya senibina Islam. Arkitek utama bangunan ini ialah Ustaz Ahmad Lahauri. Taj Mahal merupakan sebuah kompleks bersepadu iaitu merangkumi bahagian makam, dewan, taman rekreasi, masjid, menara tinjau dan lain-lain. Pada tahun 1983, UNESCO telah mengisytiharkan Taj Mahal sebagai Tapak Warisan Dunia yang perlu dilindungi. Bangunan ini dikatakan 'permata senibina Islam'.

Sekitar Taj Mahal

Hampir 2 jam kami dalam Taj Mahal, tiba-tiba hujan lebat. So terperangkap kami di situ..Setelah hujan reda, kami teruskan perjalanan ke Agra Fort pula..

Sekitar Agra Fort

Agra Fort terletak di dalam kawasan Agra juga dan tak berapa jauh dari Taj Mahal itu sendiri.Agra Fort pun tak kurang hebatnya, sangat-sangat cantik.. Setelah selesai lawatan di Agra, kami bergerak balik ke Delhi semula..Kali ini kami mengunakan highway.Highway di sini sama juga macam di Malaysia, cuma yang membezakan setiap 200 meter ada speed trap..Jadi mereka mmg mematuhi had laju..
Kami sampai di Delhi.. Kami minta driver hantar kami makan di restaurant Karim dahulu untuk makan malam.Perut dah keroncong..Setelah menikmati makan malam, kami balik ke hotel..